القائمة الرئيسية

الصفحات

كيف تصبح غنيا - المال سيد اللعبة


كيف تصبح غنيا من كتاب إتقان اللعبة


المقدمة :

7 خطوات لتصبح غنيا من كتاب إتقان اللعبة ملخص كتاب اتقن اللعبة money master the game : الكتاب دا هيعرفك ازاي ممكن تكون غني أو كيف تصبح غنيا وازاي تقدر تحقق الحرية المالية أو ايه طرق اللي ممكن توصلك الي الحرية المالية وهذا الملخص برعاية موقع اكاديميرا - Academera .


تنبيه : عشان تقدر تستفاد من ملخص الكتاب أو من اي كتاب أخر لازم تطبق التدربيات اللي بتكون موجودة في الكتاب وتطبق المعلومات اللي موجودة في الكتاب والكلام دا مش في الكتاب دا فقط دا الكلام دا في اي كتاب تاني عشان تقدر تستفاد منه .

اوعي تحكم علي الكتاب من غير ما تبدأ تنفذ المعلومات اللي بداخل الكتاب احكم علي اي كتاب سواء مفيد أو لا بعد ما تطبيق التدربيات والمعلومات اللي بداخل الكتاب .

مش بقرائتك للكتاب دا أو اي كتاب تاني هتكون غني أو هتصبح غنيا لازم تطبق لو جزء بسيط من الكتب اللي أنت بتقراءها عشان فعلا الكتاب يغير في حياتك.

السؤال اللي بيطرح نفسه في هذا الموضوع :


والاأجاب علي سؤال دا : بيل غيتس أغني راجل في العالم قال أن من الكتب اللي أثرت فيه كتاب أسمه  " فكر تصبح غنيا " .

معني كدا اللي ممكن الكتب تغير في حياتك ويخليك غني  ويأثر  بداخلك و في حياتك بشكل جذري وممكن تسمع كتب كتير أو ملخصات كتب بس القراءة هي اللي تأثر فيك عشان ببساطة لازم وانت بتقرأ الكتاب تكون مركز في كل كلمة عكس السمع اللي ممكن تسرح كتير ومش هتكون مركز في كل كلمة عكس القراءة اللي انت هتقراء الكتاب فتكون مركز بنسبة أكبر .


نظرة عامة عن كتاب " اتقن اللعبة money master the game  " :

الكتاب أسمه " money master the game  "  وباللغة العربية المال " اتقن اللعبة " 

الكتاب بيتكلم عن الحرية المالية ومؤلف الكتاب بيتكلم أن الحرية المالية فكرتها أن أنت مش تكون شايل هم المال  أن المال بتكبر نفسها 

في الكتاب سوف تتعلم كيف تصبح غنيا 7 خطوات يجب تنفيذهم لكي تقدر توصل للحرية المالية .

الكتاب تم أصداره في سنة 2014 وأخذ goodreeds 4/5 .




نظرة عامة عن المؤلف أو الكاتب :

الكاتب أو مؤلف الكتاب أسمه " أنتوني روبنز" كاتب شهير ويعتبر أكبر مؤلفين حول العالم .

كيف تصبح غنيا - المال سيد اللعبة
كيف تصبح غنيا - المال سيد اللعبة


ملخص الكتاب  " كتاب إتقان اللعبة money master the game  "


الكتاب بيتكلم عن 7 خطوات يجب أن تقوم تنفيذهم لكي توصل الي الحرية المالية و تصبح غنيا 
 والخطوات هي :

الخطوة الأولي  : القرار

أنك تقرر أن تكون غني وأنك تقرر أنك تدخل داخل اللعبة بتكلم الكتاب في الخطوة الاولي عن القرار لازم يكون عند قرار أنك تبدأ ولازم تأخد قرار أنك تكون غني وأنك تقرر أن تستثمر فلوسك وأنك تقرر أنك تكون مستثمر مش مستهلك ودا الأجابة علي سوال 
كيف اصبح غنيا

يعني لازم  تستثمر فلوسك أكثر ما تستهلكها وضح الكاتب في هذه الحطوة أن لازم تقوم بقطع جزء من دخلك للأدخاره والأستثمار هذا الجزء .

ودا القرار اللي يخليك تقدر تبدأ أستثمار يجب أدحار مبلغ مالي من مصدر دخلك لكي تقدر تبدأ بيه الأستثمار بهذا المبلغ ويجب تأخد قرار عدم استهلاك كل مصدر دخلك .

الخطوة الثانية : أدخل اللعبة 

أدخل اللعبة الكاتب بيصور فكرة اللي أن تحصل علي المال نفس فكرة أنك بتلعب لعبة ولعبة دي ليها قواعد لازم تعلمها عشان تكسبها أو تكسب فيها .

وعشان تكسب في اللعبة دي لازم تكون عارف عن اللعبة دي كل حاجة وتدرس كل حاجة عن اللعبة وعشان تكسب اللعبة .

لازم تدرس كل المنافسين بتوعك ولازم تدرس السوق ولازم عشان تعرف تكسب في اللعبة لازم تدخل في اللعبة وتعرف قواعد اللعبة .

وأهم حاجة أنك تدخل اللعبة بأي طريقة حتي لو هتستعين بمساعدة الأشخاص اللي هيدخلوك اللعبة زي فريق العمل الخاص بك أو السمسار أو أي شحص تاني المهم اللي أن تدخل في اللعبة .

في أشخاص بتفرض تعامل مع الوسيط أو سمسار عشان بيأحد منه فلوس ولكن الوسيط ليه فايدة كبيرة الوسيط دا من الأشخاص اللي ممكن يدخلك اللعبة.

الكاتب بيأكد علي أنك تحاول تستفيد بكل الأشخاص اللي هيقدره يدخلوك اللعبة أو هيساعدوك تكسب في اللعبة أهم حاجة أنك تدخل اللعبة وتعرف تكسب فيها .

الخطوة الثالثة : حدد سعر أحلامك 

  قسم  الكاتب مراحل " الحرية المالية " علي ثلاث مراحل :

المرحلة  الأولي : الأمان 

اللي أنت تحس بأمان الكاتب بيقول في المرحلة دي اللحرية المالية بتخليك تحس بأمتن المادي .

المرحلة الثانية : الحيوية 

المرحلة دي بتخليك تحس بالحياه والحيوية والنشاط.

 الكاتب في مرحلة دي بيقول لما تحقق الحرية المالية أو هتكون غني ساعتها هتكون عندك نشاط في العمل في الحياه كلها في الخلروجات في كل حاجة في حياتك هتكون عندك حيوية في حياتك . 

المرحلة الثالثة : الأستقلالية .

المرحلة دي أنت بتكون مستقل مش متبوع للرئيسك في العمل و مديرك  و مش محتاج اللي أنت تشتغل عند شخص أو مع شخص أو يكون ليك مدير أنت بس اللي بتحكم في  المبلغ اللي تقدر تكسبه وأنت بس اللي بتحكم في وقتك.

في أخر الكاتب بيقول عشان توصل للحرية المالية بكل مراحلها لازم تعرف أن تمنها غالي عشان تعرف تدفع الثمن دا  
لازم تكون شخص قيم ؛ قيم بمعرفة ومعارف ؛ وقيم بالكتب والأطلاع  ؛ قيم بفلوس ؛  قيم بالوقت .
يعني لازم تكزن عندك معرفة ومعارف أو تكون معارف لازم تكون معارف لازم تكون مثقف وتكون شخص مطلع وتقدر قيمة الوقت معظم الكتب بتكلم علي قيمة الوقت ومعظم الأشخاص الناجحة أو ذو فعلية قوية بتحرص علي الوقت المال ممكن يتعوض أما الوقت عمره ما هيتعوض .

ومش لازم يكون معاك فلوس كتير عشان تبدأ ممكن يكون معاك جزء صغير من الاموال اللي أنت أدخارتها من مصدر دخلك تقدر تبدأ بيها وتستثمارها و تكبر فيها  وبعد كدا تستثمر الجزء ثاني  و تكبره و تسثمر اللي جزء اللي كبرته تاني وهكذا بطريقة دي هتقدر تضاعف الجزء الأدخار اللي أنت قطتعته من مصدر دخلك وهتقدر تضاعفه لحد ما يكبر وكل ما فلوس تكبر تستثمر فيها أكثر لحد ما توصل للحرية المالية .


الخطوة الرابعة : أين تضع أمولك 

يوضح الكاتب في هذه الخطوة أن يجب لا تضع أموالك في الأشياء الغير أساسية أو أولوية أو غير هامة واللي أنت تعمل خريطة للمصاريفك أو لنفاقتك المالية عشات نقدر توفر و تدخر مبلغ مالي من ميزانيتك عشان تبدأ الأستثمار بيه و عمرك ما هتقدر تبدأ في الأستثمار من غير ما تدخر جزء من الأمولك أو من ميزانتيك المالية .

الخطوة الخامسة : أصنع لعبة

الكاتب بينص عشان توصل للخطوة دي او عشان تصنع لعبة لاوم تكون ادخرت جزء من مصدر دخلك وقمت بتجميع الأدخارت الخاصة بيك من مصدر دخلك أو مصادر دخلك الخاصة بك بعد كدا تبدأ تصنع اللعبة واللعبة دي الأستثمار الخاص بيك و الأستثمار دا ممكن يكون في العقارات يعني تشتري قطعة أرض مثلا أو شقة ثم تقوم بيعها بسعر أعلي أو ممكن تدخل شريك بنسبة مع شخص في مشروع أو شركة أو تشتري أسهم في شركات أو اي شئ أخر تقدر تضع فيه أمولك وبعد فترة أمولك دي تكبر وهكذا .

الخطوة السادسة : أستثمر كانك ميلونير 

الكاتب بيقول في الخطوة دي ان أي مليونير بيثتسمر أمواله بيفكر في أربع الأشياء 

الفكرة الأولي : أنه ما يخسر أمواله 

الفكرة الثانية :  أنه بيحسب كويس وبشكل دقيق نسبة المخاطرة و بيعمل معادلة بين Risk & Benefit
وتحدد أيه ممكن تخسره وايه ممكن تكسبه وتعمل معادلة بينهم بطريقة صحيحة .

الفكرة الثالثة :  يكون عندك توقع لكل شئ ممكن يحصل أي يكون عندك تصوير أو سيناريو للاحتمالات اللي ممكن تحصل سواء خسارة أو مكسب لازم تضع توقع لكل شئ ممكن يحصل وتضع كيفية التصرف مع الاحتمالات دي سواء مكسب أو خسارة .

الفكرة الرابعة : أنك مش تبطل تتعلم لازم تفضل تتعلم وتطور من نفسك ومن أفكارك.


الخطوة السابعة : أستمتع بالحياة الغنية 

في الخطوة دي بنص الكاتب علي ضرورة أنك تستمتع بالحياه و زي ما بتقوم بادخار جزء من أموالك للأستثمار أدخر أيضا جزء من مصادر دخلك أيضا للأستمتاع بحياتك والسفر .

بينص الكاتب أن الاستمتاع بالحياه شئ مهم جدا لتطوير نفسك و أفكارك و تطول ما أنت بتكسب أكثر أستمتع بالحياه أكثر و دا هيساعدك لتطوير نفسك أكثر .

الخاتمة 

في الاخير يجب اللتنويه عشان تقدر تستفاد لازم تطبق كل الخطوات اللي موجود في الكتاب عشان الكتاب يأثر فيك و يغير في حياتك لازم تطبق كل المعلومات اللي موجودة في الكتاب ولازم أيضا تأخد القرار وهي الخطوة الأولي في الكتاب و اللي انت تبدأ وتنفذ كل الخطوات اللي موجودة في الكتاب عشان تحصل علي النتيجة. 
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات