القائمة الرئيسية

الصفحات

اسهل طريقة لتعلم اللغة الإنجليزية للمبتدئين بسرعة في البيت

تعلم اللغة الانجليزية بطريقة سهلة وسريعة مع أفضل طريقة مجربة لتعليم لغة أنجليزية بسرعة يوجد الكثير من الطرق التي ينشرها الأشخاص لتعلم اللغة الأنجليزية ولكن سريعا ما يفشل الشخص الذي يطبق هذه الطرق في تعيلم اللغة الانجليزية.  ولانه ببساطة قد سلك الطريق الخطأ في التعلم وغير مبني علي أبحاث علمية سليمة وصحيحة هي لا أكثر من طرق عشوائية تؤدي في أخر الي طريق الفشل في التعلم في هذا المقال سنوضح لك بنفصيل الطريقة التي يجب السير عليها لتعلم اللغة الأنجليزية بكل ببساطة وسهولة وفي وقت قصير ولكن يجب أن تطبق الطريقة بالتريب. ومثال هيوضح لك فهم الطريقة  ببساطة وأنت طفل أزاي أتعلمت اللغة العربية أول حاجة سمعت ناس بنسبة لك غريبة والكلام اللي بتسمعه أنت مش فاهم حاجة منه بس بتسمعه وبعد كدا بطبيعتك بدأت تقلد اللي حوليك وتبدأ تنطق زيهم واحدة واحدة بدأت تنطق  بعد كدا بدأت تتعلم القراءة والكتابة هي دي الفطرة الخاصة بأي أنسان الفطرة اللي ربنا خلقك بيها. يعني لو هنطبق الطريقة دي علي تعلم أي لغة غير لغة الأم  لازم نعمل الخطوات اللي خليتك تعلم لغة الأم وبترتيب .

  • أستماع
  • تنطق
  • تقرأ
  • تكتب

الطريقة الوحيدة لتعلم اللغة الأنجليزية بطريقة صحيحة وفي أسرع وقت



اسهل طريقة لتعلم اللغة الإنجليزية للمبتدئين

بمناسبة هي طريقة واحدة فقط للتعلم اللغة الأنجليزية مفيش غيرها والكلام مثبت حسب الأبحاث العلمية وغير كده  كدب وليس له أي أساس من الصحة بعكس مش هقدمك دا ممكن يخليك عندك عقدة وتيأس ، و كمان مفيش حاجة أسمها أحفظ أهم 3000  أو 4000 كلمة في اللغة الأنجليزية كل دا كدب وفي أخر أنت بتدفع الثمن. والطريقة دي مقسمة الي خطوات لازم تعمل كل خطوة بترتيب .


الخطوة الأولي : الجمل اللغة الأنجليزية


أول حاجة  في تعلم اللغة لازم تحفظ جمل مش كلمات أيوة جمل أي حد يقولك غير كده  بيكدب عليك أهم حاجة أنك تحفظ الجمل أوعي تحفظ كلمات وهنقولك ليه عشان زي ما قولنا لازم  و أنت بتعمل أي حاجة تكون فاهم أنت بتعمل كده  ليه ، الكلمات بتحفظ  في ذاكرة المدي القصير وليس ذاكرة المدي طويل أنت بتلعب علي ذاكرة المدي الطويل وعشان تحفظ حاجة لازم تربطها بحدث أو شئ يعني لما تشم برفم أول ما تشمه تفكر شخص بيحطه هنا ذاكرتك ربطت البرفم مع الشخص اللي بيضع البرفم ده تمام طيب في اللغة الأنجليزية أنت بتربط الكلمة في جملة أو في حدث عشان كده بتفكر الكلمة والجملة  مع بعض ممكن بردو تشوف الفيديو دا هيعلمك كيف تحفظ أسرع عشر مرات  ومش بس كده أنت كمان لازم تحفظ جمل عشان أنت لما تكلم مع شخص مثلا باللغة العربية هل بتكلمه بكلمة أو كلمتين أكيد لا بتكلمه بجملة بضبط كده أنت كمان في اللغة الأنجليزية لما تيجي تحدث مع شخص هتكلمه بجمل مش بالكلمات. وكمان حفظك للجمل هيخليك تتكلم أو تحدث مع أي شخص بطريقة سريعة  ، عشان الجمل في ذاكرتك  عكس الكلمات اللي أنت لسه هتركب بيها جمل اللي هتخلي أي حد يمل من الكلام معاك وأنت كمان هيحصلك حالة عدم تركيز وفي أخير هتفقد ثقتك في نفسك وكمان هتقدر تعمل من الجمل دي جمل تانية كتير وهنعرف أزاي دلوقتي وأحنا بنعرف أزاي تحفظ الجمل.


افضل طريقة لتعلم اللغة الانجليزية بسرعة

  لازم عشان تقدر تحفظ الجمل بطريقة صحيحة تلتزم بالتريب  :

1- تسمع الجملة أكثر من مرة وتركز أوي وأنت بتسمعها عشان هنا أحنا بنلعب علي مرحلة مهمة جدا قدام شوية أنت تقدر تسمع الأنجليزي لما شخص يتكلم معاك بسرعة أو أنك تفهم أفلام أجنبية فيه ناس كتير بتفهم أنجليزي المكتوب ، أما في حالة السمع مش بتقدر تميز الكلام أنت لازم تلعب علي الجزئية دي جدا من البداية  عشان هتنفعك و تميز أصوات و تحسن مهارة السمع عندك  .

2- تفهم معني الجملة .تبدأ تحفظ الجملة بس تحذير أوعي تحفظ الجملة باللغة العربية أحفظ الجمل في ذاكرتك علي شكل صورة مثلا book  خالي الكلمة دي في ذاكرتك علي صورة الكتاب أيوة أنت دلوقتي لما أتعلمت  اللغة العربية هل ربط كلمة كتاب ب book ولا ربطها بصورة الكتاب أول ما أنا دلوقتي بقولك كتاب أي اللي هيجي في ذاكرتك صورة الكتاب اللي هتجي في ذاكرتك مش كلمة book  ، وكمان حسب الأبحاث العلمية أن ذاكرتك بتقوم بتخزين المعلومات في ذاكرتك علي شكل صور و ليس علي شكل كلمات وكمان الطريقة دي هتنفعك قدام شوية و هتخليك تقدر تفكر باللغة الأنجليزية .

3- تعلم النطق الصحيح للجملة وهنا لازم تبدأ تدرب علي النطق الصحيح  وتقعد تكرر نطقها لحد ما توصل للنطق الصحيح
 ولازم كل فترة تراجع علي الجمل انت حفظتها من فترة الي فترة .

4 - تبدأ تكتب الجملة أكتر من مرة وتحفظها وتسمعها لنفسك كتابتا ونطقا .



الخطوة الثانية المحادثة

هتبدأ تتعلم المحادثات اللغة الأنجليزية  هتسمع المحادثة أكتر من مرة جيدا وثم بعد ذلك فهم موضوع المحادثة وفهم المحادثة كاملا ، ثم بعد ذلك هتدرب علي نطق المحادثة بطريقة صحيحة ، ثم بعد ذلك حفظ المحادثة كاملة  عن ضهر قلب  ، ثم بعد ذلك تسمع المحادثة كتابيا و شفويا وثم بعد ذلك تمثل المحادثة مع نفسك أو مع صديق بيتعلم معاك في الأول هيكون الموضوع صعب بعد كدا هتعود و دا عن تجربة .

الخطوة الثالثة: القصص القصيرة 

تقرأ قصص باللغة الأنجليزية دي حاجة هتخلي لغتك قوية أول حاجة تسمع القصة أكثر من مرة وبعد كده تركز علي النطق الصحيح للكلمات و بعد كده تفهم القصة جيدا و تقراءها  أكثر من مرة وتبدأ تحفظ ميثاق الجمل و المواقف اللي في القصة و تاخد فكرة علي القواعد فكرة بسيطة وطبعا في أول ممكن تبدأ بقصة صغيرة ثم أكبر وهكذا عشان الموضوع يكون سهل .

الخطوة الرابعة: القواعد 

في الخطوة دي هتأخد خليفية فقط علي القواعد وأنت بتقرأ القصص هتركز بس علي أفعال الماضي والحاضر وغيرها من الأفعال
وتشوف أزاي بيتم تركيب الجمل أهم حاجة في الخطوة دي أوعي تتعمق في القواعد عشان ممكن ترجع الي الصفر وممكن توقف ومش تكمل وتقفل خالص من الأنجليزي .

الخطوة الخامسة : الكتابة باللغة الأنجليزية

 تتعلم الكتابة وتتدرب علي الكتابة لوحدك هتبدأ تكتب أي حاجة تفكر فيها أي مواضيع في دماغك حتي لو هتعقد تكلم مع نفسك بس بالكتابة وبعد كده شوف شخص يكون جيد في اللغة الأنجليزية عشان يصحح لك أخطائك عشات تعلم منها ولو مفيش يبقي أنت أبحث علي الأنترنت لحد ما توصل للصح وصحح لنفسك أهم حاجة تأخد تجربة الكتابة وتغلط وتتعلم ، لو عاوز تقوي نفسك في الكتابة لازم تقراء كتير وتشوف طريقة تركيب الجمل و قبل ما تبدأ تدرب علي الكتابة لازم تقراء محادثات وكتب عشان المهارتين مرتبطين ببعض .

الخطوة السادسة: مشاهدة أفلام وبرامج باللغة الأنجليزية

هتفرج علي أفلام وبرامج باللغة الأنجليزية بس من غير ترجمة في مرحلة دي و بعد تطبيق كل المراحل السابقة بترتيب أهم حاجة أنت هتلاحظ بتغير وأنت بتفرج علي أفلام هتلاقي نفسك فاهم حاجات كتير ومش محتاج ترجمة .

الخطوة السادسة: القواعد بتعمق أكثر 

هتبدأ في مرحلة دي تتعمق أكثر في القواعد عن مرحلة القواعد السابقة هتبدأ تفهم القواعد بطريقة أكبر .


الخطوة السابعة: تحدث مع أجانب باللغة الأنجليزية

في الخطوة دي هتبدأ تكلم وتحدث مع أجانب عشان تتعلم كيفية التحدث بطريقة صحيحة وعشان تبدأ تتعلم الممارسة وأهم شئ في تتعلم أي اللغة أنك تمارسها .


الخطوة الثامنة تلخيص أحداث  

هتبدأ بقي تقرأ مواضيع أجنبية أو مجلات أو قصص وبعد كدا تبدأ تلخصها من دماغك بالكتابة .


الخطوة التاسعة التركيز علي النطق واللهجة 

سواء كنت بتعلم اللهجة الأمريكية أو البريطانية هنا تبدأ تركز بشكل أكبر علي اللهجة بطريقة أكبر من الأول وطبعا لازم وأنت بتذاكر من الأول تركز عليها بس في الخطوة دي يكون التركيز عليها أكثر. في الأخير وبعد أتباع هذه الحطوات بيرتيب أنت كده أتعلمت اللغة الأنجليزية بنسبة 85 %  بطريقة صحيحة وسريعة وتقدر تكمل لوحدك والباقي بيكون بالممارسة هتقدر تتعلمه لوحدك وتقدر تتكلم مع أي شخص و تدرس لوحدك أو تتعلم أي شئ باللغة الأنجليزية .


اقر ايضا:




هل اعجبك الموضوع :

تعليقات